شماره یک نشریه الکترونیکی نسیم شرق – بولتن داخلی فستیوال منتشر شد

 

شش هفته با هنر ایران افتتاح شد

 Eastern Breeze -  نسیم شرقاز چهار راه پارلمان که به خیابان کوئین سرازیر میشوی ، حضور پر تعداد مردم در جلوی گالری کوئین و نور ممتد فلش دوربین شما  را به آنجا دعوت می کند . نرسیده به  در ورودی گالری ، «مارسل جرو» با آن کلاه چگوارایی و ریش قرمز از میهمانان در جلوی پوستر فستیوال عکس یادگاری می گیرد. فضای گالری پر از صدای شادی وخنده است و چهره هایی آشنا به چشم می خورند.
حضور آقای «جان رایرسون» رئیس موزه وارلی ، دکتررضا مریدی« نماینده پارلمان اونتاریو»، «حسن زرهی» سردبیر هفته نامه شهروند، «شهاب رضویان» کارگردان سینما و دوستان دیگر،  نشان از اهمیت چنین فستیوالی دارد. در کنار آثار بسیار دیدنی و ارزشمند از چند نسل هنرمندان  ایران در بخش هنرهای تجسمی ، پذیرایی از میهمانان نیز همانند دوره گذشته خوب است. استقبال کم نظیر از فستیوال«شش هفته با  هنر ایران» حاصل همکاری نزدیک هنرمندان خوب تورونتو ، اصحاب رسانه و نتیجه رضایت میهمانان از دوره قبل است .
حضورعکسهای  حمید جبلی  در کنار پوسترهای قباد شیوا و مجسمه های محسن وزیری مقدم فضای گرم گالری را گرمتر کرده و بینندگان برای مدت طولانی در سالن شماره ۲ به واکاوی نشانه های موجود در کارها مشغول می کند. انسانهای پیچیده شده در نورهای عجیب ، خصوصا سری عکس های طلسم ها و نشانه ها برای بینندگان حرفه ای جذابیت خاصی دارد  . کارهای قباد شیوا   در دو مرحله هیجان ایجاد می کند ،بار اول کیفیت اجرایی و ایده  آثار که چه قدر محکم و پر انرزی خلق  شده اند و بار دوم وقتی که متوجه میشوی  که آثار متعلق به سالهای ۱۹۶۹ است. مجسمه های محسن وزیری محل کنکاش بیننده با خود درونش است . باز کردن ، بستن و تغیر شکل دادن  هر کدام از مجسمه ها می توان  هر بیننده را ساعت ها در همانجا نگاه دارد.
در سالن شماره یک ۴ نقاشی محمود معراجی که نتیجه همنشینی رنگ روغن بروی کاغذ در اندازه های بزرگ است،کل دیوار را پوشانده. همه کنجکاو هستند که کارها چگونه تولید شده اند و معراجی تمام شب با آرامش برای علاقه مندان یک به یک درباره کارهای اخیرش توضیح می دهد . روبروی کارهای معراجی ، پوستر ها و تصویرسازی های علی کامران قرار دارد. ۴ پوستر از آن کارهای بیاد ماندنی که هر بیننده را برای لحظه ای خیره می کند . اما بیشتر کنجکاوی میهمانان  روی تصویر سازی هایش است که برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است. در ۲ طرف کارهای کامران ، مهراد معراجی ، جوان ترین هنرمند این نمایشگاه ، مجموعه ای از کارهای جدیدش را بر روی دیوار گذاشته است. کارهایش نسبت به دوره قبل از لحاظ سایز ، کاملا کوچک تر شده اند و از آن فیگورهای کاملا انسانی و فضای  هایپر رئالیسم تبدیل به المان هایی از بادکنک ، تیغ ، دوده و  چوب بستنی شده اند. یک جهش بزرگ از یک قله به قله ای دیگر
Eastern Breeze -  نسیم شرق
وارد گالری که میشوی ناخود آگاه دیواری شطرنجی تو را به سمت خودش می کشد . نزدیکتر که میروی دیوار با عکس هایی به شکل مربع و فرمت مدیوم پوشیده شده است. کارهای پویان طباطبایی زمان را در تصویر کشدار کرده است و شما را به کشف المانهای پیدا و ناپیدا دعوت می کند. اکثر بینندگان دوست دارند تا عکسی جلوی این مجموعه به یادگار بگیرند و اگر پویان را هم پیدا کنند، عکاس هم در قاب عکس خودش گیر می افتد.
از سالن ۲ به یک که حرکت می کنید ، انگاربه  سفری درون تونل زمان دعوت می شوید. از کارهای محسن وزیری مقدم ، پدر هنر مدرن ایرانی تا مهراد معراجی که کمی بیش از بیست سال سن دارد ، نگاه نسلهای مختلف هنرمندان ایرانی چشم نواز و پر هیجان است . از گالری که بیرون بزنی ، سوال های زیادی در ذهنت مطرح م یشود که برای جواب به آنها دوباره باید به داخل برگردی .  دوباره باید تک تک کارها را ببینی و دوباره طرح  سوال های جدیدتر  و این سفر همچنان ادامه پیدا می کند.

Eastern Breeze -  نسیم شرق

برای دریافت نشریه اینجا را کلیک کنید

 

This entry was posted on Sunday, September 30th, 2012 at 8:16 am and is filed under Exposure, Farsi. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed or trackback from your own site. Both comments and pings are currently closed.

%d bloggers like this: